IMG_3298.JPG

Sárgabarackos kölestortára vágytam. Elolvastam, hogy hogy kell készíteni az eredeti 2011-es köleses sárgabarackos ország tortáját, de rájöttem, hogy ez nekem  háztartási körülmények között túl macerás lenne. Túl sok fázis , túl sok eszköz, és már a leírása is 2 oldalas volt, ezért csak ihletet jelentett.
Kölesem van itthon, barack konzerv akad és így íme egy ripsz-ropsz édesség.

Hozzávalók :
200 g  köles (1 pohár)
3 dkg vaj
500 ml tej (2,5 pohár)
5 ek xilit , nyírfacukor  (vagy édesítő)
fél citrom héja
250 g zsírszegény túró
4 db tojás
100 g mandulaforgács
250 g felezett hámozott sárgabarack konzerv

Először is megfőzzük a kölest. Egy lábosban olvasztott vajon 1 percig kevergetjük a kölest, majd felöntjük a tejjel és forralás után lassú tűzön puhára főzzük kb. 6-8 perc alatt. A köles masszába keverünk  a  nyírfacukrot és belereszeljük a citrom héját.
Ha kissé kihűlt a massza, akkor jól elkeverjük benne a túrót, a tojásokat is.  A mandulaforgács valójában azért került a receptbe, mert az eredeti ország torta tésztája mandulaliszttel készül. 
Egy kivajazott jénai tálba öntjük és a tetejét felezett sárgabarackkal díszítjük.
Előmelegített sütőben 180 C fokon sütjük kb.40 percig, amíg a barackok egy kicsit világosbarna színt kapnak és a tészta kiállja a tűpróbát.

További variáció: bármilyen piros mirelit gyümölccsel is készíthetjük . A következő nálam a málnás változat lesz.

 007_Kulinariablog65.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindenkaja.blog.hu/api/trackback/id/tr514210966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ökörpöröly 2012.02.27. 11:28:12

Ország tortája meg a többi fideszes lófasz. Menjetek már a picsába!

qwertzu 2012.02.27. 12:24:09

@ökörpöröly: Fórumozás közben nem árt, ha az ember nick alapján tudja, hogy körülbelül hova sorolja, és mennyire vegye komolyan az illetőt. Te például sikeresen beraktad magad az ellenzéki troll kategóriába.
Fideszes mi?
2007augusztus20.freeblog.hu/archives/2007/08/09/Az_Orszag_Tortaja_-_a_hivatalos_recept/

poszt: Kölest akkor eszünk, ha nincs gabona az országban. Más indokot nem nagyon tudok elképzelni a fogyasztására.

kewcheg 2012.02.27. 12:27:13

@qwertzu: Ha nincs 150 forintos liszt az országban, akkor szerinted a proletár a 800 ft-os kölessel fogja pótolni?Már rég nem a szegények étele....

qwertzu 2012.02.27. 12:32:44

@kewcheg: "Már rég nem a szegények étele.... "
De ettől nem lett jobb íze. És mivel drágább is minden ehető gabonafélénél, ezért pláne hülyeség fogyasztani.

kewcheg 2012.02.27. 12:38:33

@qwertzu: Én annyiban vitatkoznék, hogy az íze csak a mai embernek rossz,régen vígan ették, viszont kétségtelen hogy sokkal egészségesebb a teljes kiőrlésű búzalisztnél...

qwertzu 2012.02.27. 13:01:06

@kewcheg: "régen vígan ették"
Ha három napig nem ennék, én is vígan enném.

"sokkal egészségesebb a teljes kiőrlésű búzalisztnél"
Biztos vagyok benne, hogy ha a köles terjedt volna el elsődleges élelmiszerként, akkor a búza lenne az szuper-egészséges trendi élelmiszer.

Mágnes Dóra · http://mindenkaja.blog.hu/ 2012.02.27. 13:02:26

@qwertzu: nem is az ára miatt érdemes kölest fogyasztani, hanem az élettani hatásai egy kicsit kedvezőbbek mint a fehér lisztnek: lúgosítja a szervezetet, hétféle aminósavat tartalmaz, lisztérzékenyek is fogyaszthatják, cukorbetegeknél lassú a felszívódása és fogyasztása esetén megelőzi a bélrák kialakulását.
Én most egyébként is le vagyok tiltva a lisztről ezért keresek helyettesítő alapanyagokat.

Mágnes Dóra · http://mindenkaja.blog.hu/ 2012.02.27. 13:05:55

@kewcheg: Érdekes, hogy a XX. század második felében csak Magyarországon hanyagoltuk el a buzán kivüli többi gabona fogyasztását, de valahogy a szomszédos közép-kelet európai országokban megmaradt. Csak mi vagyunk ilyen "újrafelfedezők". GYerekkoromban hiába tömték belém a kölesből készült tejbepapit, mert utáltam! (akkor mannaja-kása néven volt elterjedt)

qwertzu 2012.02.27. 13:14:08

@Mágnes Dóra: Mondom, ha a köles terjedt volna el, akkor most a búza lenne egészséges és trendi.

"lúgosítja a szervezetet"
Jah persze. Az áltudomány mindig jól jön, ha valami drága hülyeséget kell népszerűsíteni.

Mummin 2012.02.27. 13:19:21

Akik pedig az ize miatt fanyalognak: kifejezetten finom a kolessuti. Ez a recept nem tunik bonyolultnak, meg az is lehet, hogy megcsinalom en is... mindenesetre aki evett a tavalyi orszag tortajabol, az tudhatja, hogy igazan finom volt az is!!

Mummin 2012.02.27. 13:21:31

@qwertzu: hogy lugosit-e arra erdemes csak rakeresned a neten, szamos oldalon irnak a jotekony hatasairol. De ha a net neked tul hiteltelen, eleg lexikonban is utananezned.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2012.02.27. 13:26:27

Aki azt mondja, hogy a köles ízetlen, akkor egyen evőkanállal -egyefene- teljes kiőrlésű lisztet. Annak aztán milyen íze van! IDIÓTÁK. A köles finom, ha megfelelő ízesítéssel van elkészítve, csakúgy, mint a liszt, rizs, hajdina, bulgur, rozs, zab, stb.

Amúgy: "Kölest akkor eszünk, amikor nincs gabona" - A köles gabona.

A poszthoz - én is csináltam már majdnem ilyet, csak nem befőttel, hanem lekvárral, és vaníliás krémtúróval. nagyon finom és faék egyszerűségű az elkészítése.

pfeilmayer 2012.02.27. 13:29:20

nem ismertem a kölest, barátnőm csinált nekem hagymásan zöldségekkel. ááá annyira finom volt, azóta is keresem azt az ízt! próbálkoztam utána csinálni, az annyira nem lett tökéletes, mint az övé. de ő sajna érzésre csinálta, szóval nincs receptje. én imádom a kölest. a bulgurt is.

teddybear01 2012.02.27. 13:59:02

@Mágnes Dóra: @Mummin: A lúgosításról az beszél, akinek fogalma sincs az emberi biológiáról. Az étel savassága és lúgossága a gyomorban megszűnik. Szóval legfeljebb gyomorégést okozhat, nem többet.

Az, hogy sokan írnak elismerően erről, csak azt jelenti, hogy sok a tudatlan. Végül is az asztrológiáról sokat írnak és írtak, pedig az is hülyeség.

teddybear01 2012.02.27. 14:03:19

Ami a kölest illeti, Mezopotámiában már legalább 6000 éve termesztik. A nomád törzsek, így a honfoglalás előtti magyarok is azért termesztették, mert a búzához képest rövidebb a tenyészideje jóval rövidebb.

Ami pedig az ízét illeti, egyéntől függ kinek ízlik. Van egy jellegzetes mellékíze, ami nem mindenkinek jön be.

qwertzu 2012.02.27. 14:08:57

@efes: "A köles gabona. " Igen, ezt elnéztem. Fogalmazzuk át úgy, hogy az összes többi gabona. Viszont olyat nem mondtam, hogy íztelen. Konkrétan rossz íze.

"hogy lugosit-e arra erdemes csak rakeresned a neten" Ahogy arra is, hogy a kosok indulatosak, a hatóanyagmentes homeopátiás készítmények gyógyítanak stb... . Amúgy ezek a lúgosító ételek mit lúgosítanak és mennyire? (A szervezetet nem, kémhatásuk ugye vizes oldatoknak van, pl: vizelet, vér, nyál, gyomorsav)

Mielőtt kimoderálnának: nem öncélúan trollkodom. Az ilyen rosszízű helyettesítő vacakokkal vigyázni kell, mert valaki kitalálja, hogy egészséges, elterjed, aztán kiszorítja az eredeti élelmiszert. Lásd vaj vs. margarin.

teddybear01 2012.02.27. 14:53:10

@qwertzu: A margarin elterjedése farkasvakságot okozott az első világháború előtt, ugyanis a vaj előállítása helyett a tejből kazeint( egyfajta műanyag) csináltak. Az akkori margarint nem dúsították különféle vitaminokkal utólag, azt sem tudták, hogy kéne, ezért A-vitaminhiányt okozott. Az A-vitamin hiány pedig a farkasvakság egyik kiváltó oka.

Skunkworks 2012.02.27. 14:53:56

"-Ismerkedés A tibeti konyhával.
-Áá, ez már jobban hangzik!!
-Mottó: Mi mindenre jó a köles?
-Hmm, kalitkában tálalják, vagy az ablakpárkányról kell felcsipegetni???"

aJeti 2012.02.27. 14:54:47

...sunáznám...!!! :)

Dr.Betépett felhasználó 2012.02.27. 15:43:44

A tavalyelőtti "országostorta ",finom volt,valami szatmáriszilvás hétszentség.Bár a neve kissé nagyképű.Azt sem tudom,mé a Zilah cukrászda nyerte a versenyt kéccer is.(Hmmm,valami helyzetbehozás.????) Ott lakunk a közelben,megpróbáltuk ezt a köleses biszbaszt,és ha lóval mentünk volna,odaadtam volna a nyomorultnak.Száraz volt,ízetlen,egyedül a barack lett volna jó a tetején.Harmonikus valamit vártam,és......szóval ne adjatok pézt érte.Úgy jártak vele,mint az ecceri bácsi,aki nagyot akart fingani,és besz@rt.

m.o.p. 2012.02.27. 15:53:31

Nekem a köles elég fullasztó, de megpróbálom tört búzával. Hátha az is kiadja.
Az országtorta engem egy kölesből épített vályúra emlékeztet, barackvízzel felöntve. Nemgyerebe...

Dr.Betépett felhasználó 2012.02.27. 16:03:12

@m.o.p.: No pont olyan az íze is.Lyól eltanáltad.

Ann1294 2012.02.27. 22:07:37

@Mágnes Dóra: Kerdezhetek egy hulyeseget? Nalunk van voros meg fekete koles a diszmadaraknak, de az hejastol es direkt takarmany.
Ez amit a boltban lehet venni ez pucolt? Mert olyan vilagos.

Tenyleg nem ertek hozza, meg sosem vettem. A hajdina, bulgur sem vilagos, azokat sem hasznaltam meg. Majd johet olyan recept is.

Egyedul a csicseriborsot kezdtem el hasznalni hummusznak es hagymas-ecetes salatanak (mint a babasalata).

Ann1294 2012.02.27. 22:12:31

Most neztem a bulgur is buza, az nem jo nekem, liszterzekenynek.

Na, mind1. Ez a koles izgat meg a hajdina is.

Mágnes Dóra · http://mindenkaja.blog.hu/ 2012.02.27. 22:12:35

@Ann1294: Itt van egy jó kis cikk a kölesről
ezotop.hu/egeszseg-betegseg/temak/eteleink-italaink/item/1913-a-leggazdagabb-gabona-k%C3%B6les-barnak%C3%B6les
Egyébként egy kicsit a kukoricadarára emlékeztet az íze és ha jó sok tejjel (vagy sós recepteknél vízzel) főzzük föl folyékonyra mint a tejbedara akkor nem is fullasztó.
Kölesből sok finom sós köret is készíthető (párat már írtam a blogon). Hajdinából meg tegnap töltött káposztát készítettem. :-)
süti beállítások módosítása